Kazachstan centrum operacyjnym Seleny w Azji

Opracowanie: Wojciech Lada, Selena SA; Data publikacji: 2011-05-10
  • Do notesu
  • duże
  • Wyślij znajomemu…

Kazachstan centrum operacyjnym Seleny w Azji, fot. Selena Kazachstan centrum Seleny w Azji, fot. Selena

Obecne trendy w globalnej gospodarce wskazują jednoznacznie na duże zróżnicowanie dynamik rozwoju PKB pomiędzy rynkami rozwijającymi się („emerging markets”) i rynkami dojrzałymi („mature markets”). Występuje duże zróżnicowanie w zakresie potencjału i stopy popytu pomiędzy dwoma segmentami gospodarki globalnej, ze wskazaniem na wyraźne korzyści dla rynków rozwijających się.

[koniec abstraktu]

Popyt na materiały chemii budowlanej w dużej mierze podąża za światowymi trendami gospodarczymi. Firmy o zasięgu globalnym – jak i Grupa Selena – stale poszukują nowych możliwości wzrostu i wypracowują dla każdego rynku odmienną strategię wejścia i rozwoju, dopasowaną do lokalnych uwarunkowań.

Podczas gdy dojrzałe rynki powoli wychodzą z recesji, wiele krajów rozwijających się już od paru lat charakteryzuje silna dynamika rozwoju i inwestycji infrastrukturalnych. Do grona tych państw należy Kazachstan. Obecnie jest on nie tylko liderem pod względem wzrostu gospodarczego wśród krajów byłego Związku Radzieckiego, ale również jednym z najbogatszych państw Środkowej Azji. Kazachstan korzysta z obecnych tendencji cen surowcowych – w szczególności wysokich cen na ropę naftową – oraz od lat wykazuje stabilną sytuację polityczną. Choć kraj ten kusi przedsiębiorców ogromnymi perspektywami, rynek kazachstański rządzi się swoimi prawami i panuje na nim ostra konkurencja. Grupa Selena jest jedną z niewielu polskich firm w Republice Kazachstanu. Od 2002 roku spółka prowadzi tu działalność handlową w branży chemii budowlanej. Selena jest niekwestionowanym liderem w takich grupach produktowych, jak: kleje podłogowe, piany poliuretanowe i uszczelniacze dla budownictwa.

Wojciech Lada, dyrektor Regionu Europy Wschodniej i Azji Centralnej w Grupie Selena, fot. Selena Wojciech Lada, dyrektor Regionu Europy Wschodniej i Azji Centralnej w Grupie Selena, fot. Selena

W 1994 roku rząd Republiki Kazachstanu przyjął uchwałę o przeniesieniu stolicy z Ałmaty do Astany, co było impulsem dla dynamicznego rozwoju segmentu budowlanego w całym kraju. Ocenia się, że to właśnie ten sektor rynku nadal stymuluje gospodarkę całego Kazachstanu i znacząco wpływa na stopę wzrostu PKB. W Astanie, powstały nie tylko obiekty rządowe i administracyjne, ale również centra mieszkaniowe czy biznesowe. Zwiększony popyt na materiały budowlane stwarzał doskonałe możliwości rozwoju dla krajowych i zagranicznych przedsiębiorstw o zasięgu globalnym. Była to jedna z kluczowych przesłanek wejścia na rynek kazachstański ze strony Grupy.

W latach 2008 i 2009 Kazachstan mocno odczuł skutki globalnej recesji; rynek był zdominowany zamówieniami ze sfery socjalnej, przemysłu i transportu, co w znacznym stopniu zaostrzyło konkurencję. Sytuacja kazachstańskiej branży budowlanej w ostatnich latach uległa jednak wyraźnej poprawie – w 2010 roku odnotowano około 5% wzrost budownictwa remontowego i mieszkaniowego, co prognozuje dobre perspektywy również w 2011 roku.

Selena prowadzi w Kazachstanie aktywną działalność handlową już od 9 lat. Strategia ekspansji w regionie wykracza daleko poza granice Kazachstanu – ma on stać się centrum operacji dla działań Seleny w Środkowej Azji, obsługującym m. in. Kirgistan, Uzbekistan, Tadżykistan czy Turkmenistan. Siedziba główna Seleny w Kazachstanie mieści się w Ałmaty, natomiast łącznie Grupa posiada sześć centrów dystrybucyjnych w największych miastach kraju.

Zapotrzebowanie rynku jest jednym z głównych czynników kształtujących ofertę Grupy. Bezpieczeństwo, wygoda użytkowania i wysoka jakość są stałymi wyznacznikami produktów Seleny – co zostało docenione również w Kazachstanie. W 2010 roku, Narodowa Liga Konsumentów oraz władze miejskie Ałmaty i Astany, wyróżniły Selenę Narodowym Znakiem Jakości ‘Godny Zaufania’.

Ważną specyfiką rynku kazachstańskiego jest logistyka dostaw i dystrybucji. Kazachstan to jedyny z rynków operacyjnych Grupy Selena, gdzie do przewozu towarów firma wykorzystuje transport kolejowy. Należy również pamiętać o szybkim nadejściu zimy i panujących w tym okresie bardzo niskich temperaturach, które mogą negatywnie wpływać na jakość produktów. Początkowo, wewnątrz kraju, dystrybucja asortymentu Seleny odbywała się za pośrednictwem usług lokalnych firm, zajmujących się na co dzień transportem osobowym. Było to rozwiązanie niespotykane w skali działalności Grupy, ale zagwarantowało stałość usług i pewność transportu na – pozbawionym w owym czasie alternatyw – rynku kazachstańskim. Rozwijająca się infrastruktura, konieczność szkolenia kadry, zawiłości administracyjne i – zdarzające się – odmienne od polskiego postrzeganie niektórych zasad biznesu sprawiają, że bez wnikliwej analizy oraz doskonałej znajomości kultury kraju, rozpoczęcie i prowadzenie działalności na tym rynku może sprawiać przedsiębiorcom trudności.

Pomimo różnic kulturowych, Polacy i polskie firmy postrzegane są w Kazachstanie pozytywnie. Selena zrozumiała, co oznacza często używane w Kazachstanie sformułowanie: „Vostok – dielo tonkoje” („wschód – sprawa delikatna”). Dzięki temu, potrafiła zbudować pozycję wiarygodnego dostawcy, partnera i pracodawcy. Władze Kazachstanu również w ostatnich latach stopniowo zmieniają swoje podejście do inwestorów zagranicznych. Zależy im na obecności innowacyjnych przedsiębiorstw, funkcjonujących w oparciu o nowoczesne technologie. Preferowanym modelem są spółki z podmiotami kazachstańskimi, które nie tylko prowadzą wspólną działalność gospodarczą, ale i szkolą kazachstańskich specjalistów. Konkurencja na rynku systematycznie wzrasta, a Kazachstan zacieśnia stosunki gospodarcze ze wieloma krajami. Polscy przedsiębiorcy, którzy zamierzają rozpocząć w tym kraju działalność, nie powinni więc zbyt długo zwlekać. Odpowiednie przygotowanie i dopracowana strategia pozwolą im powalczyć o udziały w rynku.

 

Wojciech Lada, dyrektor Regionu Europy Wschodniej i Azji Centralnej w Grupie Selena

Projekt domu: KleoKleo185,06 m²
Promocja! Niższa cena!
Projekt domu: HomeKONCEPT-50HomeKONCEPT-50186,60 m²
Projekt domu: Endo 3Endo 3187,85 m²
Promocja! Niższa cena!
Projekt domu: KaroKaro188,00 m²
Promocja! Niższa cena!
Projekt domu: HomeKONCEPT-37HomeKONCEPT-37191,08 m²
Projekt domu: Goran 3Goran 3191,08 m²
Promocja! Niższa cena!
Projekt domu: HomeKONCEPT-59HomeKONCEPT-59198,09 m²
Projekt domu: HomeKONCEPT-29HomeKONCEPT-29201,10 m²
Więcej polecanych projektów domów

BIAŁA ELEWACJA - jaki wybrać tynk

A miał ktoś doświadczenie z połączeniem klasycznej elewacji z takim kamieniem jak tu: https://completehome.pl/media/photos/342285603509520166.jpeg. Nie jest to problematyczne potem?

Autor: bartezz, data: 2019-03-15 13:43:49

Wybór - drzwi wejściowe

Sprawdź markety budowlane. Niektóre akurat mają całkiem sporo ofertę w tym zakresie.

Autor: michael, data: 2019-03-08 21:24:52

TYNK NA ELEWACJĘ

Tynk - najlepiej cienkowarstwowy, a z tych najlepiej silikonowy. Ja mam system FT TN30 i super - jest czysta, gładka elewacja w takim kolorze, w jakim była na początku. Technologie się zmieniają, również w fasadach i polecam korzystać z tych nowszych, a zarazem sprawdzonych.

Autor: arnold, data: 2019-02-26 18:34:18

Drzwi wewnętrzne

Dla mnie najważniejsza sprawą, było by drzwi były z prawdziwego drewna. Nie chodzi tylko o to, że takie drzwi po prostu mi się najlepiej podobają, ale także o to, że przy wykańczaniu domu postawiliśmy na naturalne materiały, przyjazne człowiekowi. Dokładnie przejrzeliśmy ofertę kilku (a może nawet kilkunastu) firm oferujących takie drzwi i wybór padł na firmę Styl Drzewa. Drzwi są eleganckie, solidne wykonane i co najważniejsz są to dębowe drzwi z najwyższej jakości drewna pomalowane bezpiecznym dla zdrowia lakierem.

Autor: Enieli, data: 2019-02-24 20:07:48

salon płytki czy panele

Jak się ma pieniądze, to pewnie, że drewno wygląda najlepiej. A jak się nie chce wydawać nie wiadomo ile, to lepiej postawić na panele. Tym bardziej, że dobra podłoga to nie tylko to co widać, ale trzeba także pamiętać o położeniu dobrego podkładu, który zapewni komfort chodzenia. My mamy u siebie panele, a pod nimi pianomat, a dokładnie pianowood firmy Organika. Ma tą zaletę, że jest materiałem o dużej gęstości, co wpływa na lepsze wygłuszanie dźwięków i na to, że świetnie wyrównuje drobne nierówności podłoża . Poza tym dobrze dociepla podłogę - i powiem że różnicę naprawdę czuć.

Autor: Enieli, data: 2019-02-24 20:03:40
Zobacz całe forum

Dobry Start

  • Dziennik i tablica budowy
  • Projekty małej architektury
  • Pakiet magazynów wnętrzarskich
  • Pakiet magazynów budowlanych

Twoje Korzyści

  • Największy wybór projektów
  • Gwarancja najniższej ceny
  • Bezpłatna dostawa
  • Możliwość wymiany lub zwrotu
  • Bezpłatna zgoda na zmiany
Zamów bezpłatny katalog z projektami
Super promocje - projekty w wyjątkowych cenach
Röben - cegły klinkierowe
Roben
Fakro
Julstar Haus
Jeger
Fabryka Stropów

150

250

350

20

30

40

  • ParterowyParterowy
  • PiętrowyPiętrowy
  • Z poddaszemZ poddaszem
  • Brak garażuBrak garażu
  • GarażGaraż
  • Wiata garażowaWiata garażowa

Szukanie zaawansowane

0

Twoje ulubione projekty domów

Notatnik jest pusty. Dodaj do ulubionych to praktyczna funkcja portalu Domowy.pl, która pozwala gromadzić w jednym miejscu projekty i artykuły.